7 czerwca 2016 r. Porozumienie Rowerowe działające w ramach Towarzystwa dla Natury i Człowieka przeprowadziło drugie społeczne pomiary ruchu rowerowego w Lublinie. W tym roku rowerzystów liczono w 16 punktach pomiarowych, między godziną 16 a 17. W pomiarach pomagali nam wolontariusze ze Studenckiego Koła Naukowego Planistów UMCS i Studenckiego Koła Naukowego Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Przyrodniczego.
W trakcie pomiarów zliczono 2700 rowerzystów, z czego 300 poruszało się rowerami publicznymi. Największy ruch rowerowy zmierzono na trasie wzdłuż Bystrzycy na wysokości ul. Krochmalnej – przez godzinę przejechało tam ponad 300 rowerzystów. Kolejnym miejscem gdzie ruch rowerowy był największy było rondo na klinie wraz ze skrzyżowaniem ul. Zamojskiej – Most Kultury i trasy wzdłuż Bystrzycy. Pomiary w tym miejscu były prowadzone za pomocą kamer wideo co pozwoliło określić relacje ruchu rowerowego pomiędzy tymi dwoma skrzyżowaniami. Prawie 50% ruchu (ok. 200 rowerzystów) na tych skrzyżowaniach przechodzi przez Most Kultury. Na ul. Wileńskiej zmierzono liczbę rowerzystów jadących po pasach rowerowych i chodnikach. Liczba rowerzystów jadących po pasach jest nieznacznie wyższa niż liczba rowerzystów jadących po chodniku.
W porównaniu do 2015 roku liczba rowerzystów w badanych punktach wzrosła o ok. 28% a liczba osób poruszających się rowerami publicznymi wzrosła z ok. 8% do ok. 28%. Widoczny jest spadek liczby rowerzystów na trasie rowerowej wzdłuż Bystrzycy na wysokości al. Piłsudskiego, niedaleko zamkniętego odcinka, na wysokości ul. Muzycznej. Ruch w tym miejscu spadł o ponad 72%.
Pomiary wyraźnie wskazują, gdzie pilnie potrzebna jest budowa nowej infrastruktury rowerowej dla już jeżdżących rowerzystów (al. Racławickie, Sowińskiego, Poniatowskiego, Głęboka, Nadbystrzycka, Narutowicza, Droga Męczenników Majdanka, rondo na klinie).
W kolejnych latach przeprowadzone pomiary będą bardzo dobrym punktem odniesienia dla obserwacji zmian ruchu rowerowego związanego z otwarciem nowych tras rowerowych (przedłużenie Muzycznej, Kompozytorów Polskich, przebudowa ronda na klinie).
Zachęcamy do zapoznania się z pełnymi wynikami badań: http://mirl.info.pl/publications/pomiary_ruchu/2016/raport
Aktualizacja:
Skrypt przegapił jeden wlot na Bulwar (Piłsudskiego). Poprawione.

Author: Porozumienie Rowerowe
Grupa nieformalna pod Towarzystwem Dla Natury i Człowieka działająca na rzecz infrastruktury rowerowej w Lublinie oraz szeroko pojętą edukację.