I Kongres Rozwoju Ruchu Rowerowego we Wrocławiu – podsumowanie i fotorelacja

W dniach 27-29 marca br. odbył się we Wrocławiu I Kongres Rozwoju Ruchu Rowerowego, poświęcony możliwościom realizacji polityki rowerowej, transferowi wiedzy i doświadczeń do Polski oraz pomiędzy polskimi miastami a także korzyściom jakie niesie rozwój ruchu rowerowego. W Kongresie, oprócz polityków, samorządowców, ekspertów i przedstawicieli biznesu rowerowego, uczestniczyli także członkowie organizacji rowerowych z całej Polski, skupionych w sieci „Miasta dla Rowerów”. Lubelszczyznę reprezentowali przedstawiciele Porozumienie Rowerowego Lublin (Aleksander Wiącek, inicjatywy Biłgoraj Przyjazny Rowerzystom (Leszek Grabowski) a także oficer rowerowy UML Michał Przepiórka.

Pierwszy dzień Kongresu poświęcony był zagadnieniom realizacji polityki rowerowej oraz finansowania projektów, zwłaszcza w nowej perspektywie unijnej, o których mówili głównie przedstawiciele samorządów. Co ważne, do bogatych doświadczeń przedstawionych przez prelegentów z Niemiec i Czech, coraz śmielej zbliżają się również niektóre polskie miasta, szczególnie Gdańsk, w którym promowanie ruchu rowerowego wydaje się dziś tak naturalne jak obecność Morza Bałtyckiego.
W drugim dniu Kongresu skupiono się głównie na wymianie doświadczeń pomiędzy przedstawicielami polskich miast, czyli oficerami rowerowymi. Znając aktualny stan realizacji polityki rowerowej oraz podejmowane inicjatywy w Lublinie (w tym Porozumienia Rowerowego) i porównując ją z innymi miastami, możemy śmiało stwierdzić że Lublin znajduje się w krajowej czołówce, aczkolwiek do liderów pokroju Gdańska czy Wrocławia jeszcze wiele mu brakuje. 
Wieczorem tego dnia przedstawiciele środowisk rowerowych wzięli udział we wrocławskiej Masie Krytycznej a następnie w Eko Centrum Wrocław do późnych godzin dyskutowali nad rozwojem edukacji rowerowej w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem zajęć praktycznych w szkołach.
Ostatniego dnia miało miejsce spotkanie wewnętrzne organizacji skupionych w sieci „Miasta dla Rowerów”, na którym byli obecni przedstawiciele m.in. Wrocławia, Warszawy, Łodzi, Krakowa, Szczecina, Lublina, Poznania,  Radomia, Białegostoku, Gdyni, Tczewa, Wejherowa, Biłgoraja, Opola.
Szczegółowy program konferencji można znaleźć tu:
Wszystkie prezentacje przedstawione na Kongresie zostaną w niedługim czasie udostępnione do pobrania.
Fotorelacja: 
Ekipa lubelsko-biłgorajska dotarła do Wrocławia nocnym pociągiem TLK Karkonosze. Brak możliwości przewozu rowerów w kuszetce wymusił częściowe ich rozłożenie i opakowanie w folie ochronne.

Kino Nowe Horyzonty, w którym odbywał się Kongres, każdego dnia i wieczora było oblepione rowerami w każdą stronę.

Wśród materiałów dostępnych dla uczestników nie zabrakło ostatnich wydawnictw z Lublina tj. Przewodnik Miejskiego Rowerzysty, czasopismo OIKOS oraz opaski odblaskowe. Pomimo zabrania sporej ilości, całość rozeszła się bardzo szybko.

Rozpoczęcie Kongresu przez Cezarego Grochowskiego z Wrocławskiej Inicjatywy Rowerowej.

Rower daje wiele możliwości, wbrew sceptycyzmowi panującemu w Polsce.

Rozwój tras turystycznych w Czechach to przede wszystkim twarda infrastruktura, a nie tylko znaczki na drzewach.

Oliver Schneider z FUB mówił o rowerowej rewolucji we Francji w ostatniej dekadzie.

Nextbike, czyli przyszły operator Lubelskiego Roweru Miejskiego.

Łukasz Puchalski, Pełnomocnik Ministra Infrastruktury i Rozwoju do spraw Rozwoju Ruchu Rowerowego, przedstawił stan zaawansowania nad zmianami w rozporządzeniach, dotyczących infrastruktury rowerowej.
Gdańsk niszczy, czyli uspokajanie ruchu i masowe dopuszczanie konraruchu na ulicach jednokierunkowych. Tylko w 2014 do listy doszło aż 20 ulic. A w Lublinie…

Prezentacja Michała Przepiórki, oficera rowerowego Lublina.

Elbląg nie należy do miast wybijających się jakością dróg rowerowych, ale w liczbie stojaków U-kształtnych Marek Kamm, lokalny oficer rowerowy, odnosi znaczne sukcesy.

Pamiątkowe zdjęcie oficerów rowerowych z całej Polski.

Eko Centrum Wrocław, miejsce spotkania i dyskusji przedstawicieli sieci „Miasta dla Rowerów”
Sakwy rowerowe promujące miasto, to jedna z kampanii Urzędu Miasta Gdynia.

Eko Centrum Wrocław, wyjazd na Masę Krytyczną.

Wrocławski oficer rowerowy Daniel Chojnacki jako przykładny ojciec rowerowej rodziny (trzeci dzieciak jechał na swoim rowerku).

W marcowej Masie wzięło udział ok. 200-250 rowerzystów.

Typowy tłumek rowerowy na światłach we Wrocławiu. Korki w mieście są ogromne, ale rowerzystów przybywa bardzo szybko. Z prawej strony – przykład trójkomorowego sygnalizatora dla rowerzystów.

Bardzo dobry przykład śluzy rowerowej na południu miasta, z pasem filtrującym jako dojazdem do niej.

Pas rowerowy na Kazimierza Wielkiego, niestety tylko po jednej stronie tej ruchliwej trzypasmówki.

Zdjęcia: Aleksander Wiącek

Author: Porozumienie Rowerowe

Grupa nieformalna pod Towarzystwem Dla Natury i Człowieka działająca na rzecz infrastruktury rowerowej w Lublinie oraz szeroko pojętą edukację.