Lubelski Rower Miejski wróci?

Urząd dziś ogłosił przetarg. Potencjalni wykonawcy mają tylko 10 dni na złożenie oferty. Czego się spodziewać po nowym systemie?

Nowe stare rowery

Urzędnicy planują wykorzystać elementy istniejącego systemu, w tym rowery. Nowa odsłona ma się składać z 700 rowerów (do tej pory było ich 891) z czego 12 to rowery dziecięce. Czy nowe rowery będą się różnić od dotychczasowych? Nie bardzo. Wiemy, że zostaną wykorzystane istniejące rowery, ale przejdą naprawdę gruntowy remont. Wystarczy, że powiemy, że z części zamiennych można by złożyć w całości kilkadziesiąt nowych rowerów a do tego kolejną setkę wybrakowanych. Do wymiany pójdzie m.in. 451 ram, 112 widelców, 141 przerzutek w piaście plus kolejne 292 kompletne tyle koła, 562 opony, 732 przednie koła. Pełna lista części zamiennych tutaj.

Wszystkie nowe rowery mają być siedmiobiegowe. Oznacza to zniknięcie z ulic Lublina cieszących się małą popularnością Nexusów 3. Specyfikację dla nowych rowerów współtworzył Andrzej Stanowski, który prowadzi w Lublinie serwis rowerowy i konstruuje własne rowery. Co w niej znajdziemy? Nowe rowery mają być wyposażone w oświetlenie z podtrzymaniem świecenia, opony z wkładką antyprzebiciową, sztyce z blokadą nieumożliwiającą ich wyciągnięcie, hamulce rolkowe, z tyłu dopuszczalne torpedo, dzwonek obrotowy, koszyk rowerowy (pojemności ok. 15l i nośności 5kg), nadajnik GPS i komputer sterujący wypożyczeniem, m.in. elektronicznym O-lockiem (blokada tylnego koła uniemożliwiająca jazdę). Komputer ma mieć własne źródło zasilania, być doładowywany przez panele słoneczne. Bez zasilania powinny działać 3 tygodnie. Co ciekawe urzędnicy dopuszczają zamianę łańcucha napędowego na… wał kardana.

Warszawskie Veturilo z wałem kardana
fot. Nextbike

Co ciekawe bez zmian będziemy w dalszym ciągu wypożyczać rowerki dziecięce – pozostaną z elektrozamkami. Z całą specyfikacją można się zapoznać tutaj.

Nowe stacje

Nowy system ma się składać z 127 stacji (do tej pory było ich 91). Poza 82 standardowymi stacjami na terenie Lublina i 5 na terenie Świdnika, 2 dziecięcymi w Lublinie, pojawi się 38 nowych pasywnych stacji w Lublinie (ich lokalizację podajemy na końcu artykułu). Cieszy, że pojawi się 8 nowych stacji w Centrum. Niestety równolegle znikną stacje sponsorskie pod Tarasami Zamkowymi, Plazą i Felicity. Koszty ich funkcjonowania pokrywały galerie. Bardzo możliwe, że galerie ponownie zdecydują się zapłacić za pojawienie się stacji. Niestety umowa nie przewiduje takiej możliwości… ale też jej nie zabrania;-)

Jak będą wyglądać nowe stacje pasywne? Wszystkie wyznaczono w miejscach, które mają utwardzoną powierzchnię o wymiarach 2x3m, co ma pozwolić zaparkować 5-7 rowerów. W 9 lokalizacjach są stojaki rowerowe (głównie na węzłach przesiadkowych). Tak naprawdę ich stworzenie będzie się wiązało z samym oznakowaniem. W takim miejscu rower zostawimy… na stopce i zamkniemy o-locka.

Tak mają wyglądać stacje pasywne

Co ze starymi stacjami? Na 20 z nich pozostaną terminale, które umożliwią wypożyczanie rowerów. Na pozostałych stacjach „totemy” zamienią się w punkty informacyjne z podświetlaną mapą. Niestety jest tu pewna niekonsekwencja, ponieważ urzędnicy pozwalają wykorzystać istniejące konstrukcje, jednak oczekują demontażu paneli słonecznych. Sensowniej byłoby je pozostawić, oczywiście o ile wykonawca zdecyduje się na wykorzystanie istniejących konstrukcji. Ze słupków parkingowych mają być wymontowane elektrozamki, które mają być zastąpione „elementami stabilizującymi rowery”. Nie bardzo rozumiemy, czy należy to rozumieć wprost (słupki zostają), czy może słupki zostaną zastąpione np. stojakami? Ze stacji ma też zniknąć monitoring.

Zmiany nie dotkną stacji dziecięcych, w których sposób wypożyczania ma zostać nie zmieniony.

Koniec z linkami i elektrozamkami

Największą nowością ma być przejście systemu do tzw. IV generacji. Rowery już nie będą musiały być wyposażone w elektrozamki, a ich pozostawienie będzie możliwe również w tzw. stacjach pasywnych (choć teoretycznie można by je zostawić gdziekolwiek jak ehulajnogi). Jak to zadziała? Z tyłu roweru będzie umieszczony komputer sterujący o-lockiem (blokadą tylnego koła). Rower będzie można wypożyczyć online (za pomocą aplikacji), ale także zbliżeniowo, np. kartą płatniczą (wystarczy ją wcześniej zarejestrować w systemie, teoretycznie może to być jakakolwiek karta zbliżeniowa). Mając na uwadze, że terminale będą działać tylko na 20 stacjach Lubelski Rower Miejski przejdzie niemal całkowicie na obsługę mobilną.

W związku z wdrożeniem systemu IV generacji pojawią się dwie nowe opcje:  parkowania i rezerwowania rowerów. Parkowanie powoduje zatrzymanie naliczania opłaty “Wypożyczenia” i wznowienie jej od stawki za czas 0 – 30 min po zakończeniu trybu parking. Rezerwacja jest zblokowaniem roweru stojącego w stacji przez użytkownika, który następnie użytkownik planuje wypożyczyć. Zaparkować rower będzie można do 60 minut, zarezerwować do 30 minut. Obie opcje będą dodatkowo płatne.

Tak może wyglądać blokada roweru w formie O-locka
fot. https://rowerowe.lodzkie.pl/

Rowerem także w zimie!

System ma być częściowo całoroczny – w okresie zimowym, czyli od 1 listopada do 1 kwietnia, będzie można skorzystać tylko z 210 rowerów dorosłych. Osobiście dziwi nas, że ponownie Lubelski Rower Miejski będzie opóźniony. W większości miast startuje „pełną parą” na początku marca. Także zmniejszenie systemu mogłoby być przewidziane na poniedziałek/wtorek po wszystkich świętych. Pozostaje liczyć, że sezon będzie wydłużany przez operatora bezwładem działania;-)

Koniec darmoczasu

Wszystkie te cuda nie będą jednak za darmo. Z nowego systemu nie skorzystamy już bezkosztowo. Będzie nastawiony przede wszystkim na stałych abonamentowych użytkowników. Najmniejszy ma oferować 25 godzin jazdy, największy 175 godzin. Ceny zestawiono w poniższej tabeli.

Abonament miesięcznyAbonament miesięczny z LubikąLiczba godzin miesięcznie
20zł10zł25 godzin
55zł27,5zł75 godzin
125zł62,5zł175 godzin

Poza abonamentem wciąż będzie można pożyczyć rower, jednak zapłacimy za to od 1 minuty. Naliczanie będzie minutowe. W umowie zapisano też, że pierwsze dwie minuty mamy na sprawdzenie roweru. Jeśli w tym czasie zwrócimy rower opłata nie będzie naliczona. Zniżki otrzymają posiadacze Lubelskiej Karty Mieszkańcy Lubika. Ile? Całkiem sporo, bo aż 50%.

OpłataOpłata z Lubiką
do 30 minut1zł0,5zł
31-60 minut1,5zł0,75zł
każda kolejna godzina1zł0,5zł
rower dziecięcy za każdą godzinę0,5zł0,25zł
parkowanie (płatne jednorazowo)1zł0,5zł
rezerwowanie (płatne jednorazowo)1zł0,5zł

Poza opłatami pojawią się też liczne kary.

  1. Jazda na jednym rowerze przez większą ilość osób niż dopuszcza regulamin – opłata 100 zł.
  2. Porzucenie roweru:
    • od 500 m do 10 km (od najbliższej stacji) – opłata 50 zł,
    • od 11 km do 25 km (od najbliższej stacji) – opłata 100 zł,
    • od 26 km do 50 km (od najbliższej stacji) – opłata 150 zł,
    • od 51 km do 100 km (od najbliższej stacji) – opłata 500 zł,
    • powyżej 100 km (od najbliższej stacji) – opłata 1000 zł.
  3. Opłata za kradzież, utratę lub zniszczenie roweru – opłata 2000 zł.
  4. Pozostawienie roweru bez zabezpieczenia – opłata 200 zł,
  5. Wykorzystanie roweru w sposób komercyjny (np. do świadczenia usługi kurierskiej, dostaw posiłków itp.) – opłata 1500 zł.

Osobiście fascynuje nas minimalna odległość porzucenia roweru od stacji, która skutkuje karą. Pół kilometra!

Całość wpływów z opłat i kar trafi na konto lubelskiego ratusza. Wykonawca, podobnie jak dotychczas, będzie mógł zarabiać na reklamach.

Utrzymanie, czyli dotychczasowa bolączka

Największym problemem roweru publicznego w Lublinie było jego utrzymanie. Urzędnicy pomyśleli o tym w nowej umowie. Rowery mają przechodzić kilka poziomów przeglądów: błyskawiczny (przy każdym kontakcie Wykonawcy z rowerem), miesięczny i roczny. Co zawierają przeglądy

1) Przegląd błyskawiczny obejmuje minimum kontrolę:
stanu ogumienia, ciśnienia w oponach, centry przedniego i tylnego koła, czystości roweru, stanu brandingu, sprawności oświetlenia, naciągu łańcucha, poprawności działania przerzutki oraz hamulców, powstania luzów w połączeniach śrubowych w rowerze.
2) Przegląd miesięczny obejmuje minimum:
kontrolę zużycia podzespołów roweru, regulację hamulców, regulację przerzutki, smarowanie linek przerzutki oraz hamulców, smarowanie łańcucha (w razie potrzeby),kontrolę połączeń śrubowych oraz ewentualna korekcja, kontrolę ciśnienia w ogumieniu, kontrolę sprawności działa oświetlenia.
3) Przegląd roczny obejmuje minimum:
kontrolę zużycia podzespołów roweru, regulację hamulców, regulację przerzutki, smarowanie linek przerzutki oraz hamulców, smarowanie łańcucha, kontrolę połączeń śrubowych oraz ewentualna korekcja, kontrolę ciśnienia w ogumieniu, kontrolę sprawności działa oświetlenia, regulacja luzów oraz smarowanie piast, smarowanie łożysk steru (ewentualna wymiana), smarowanie łożysk osi suportu (ewentualna wymiana), serwis hamulca rolkowego (mycie, smarowanie).

Brzmi dobrze. Zobaczymy jak to wyjdzie w praktyce… ponieważ urzędnicy ponownie postanowili zapisać w umowie, że system informatyczny nie może służyć naliczaniu kar. Naszym zdaniem to bardzo złe podejście. Tak zapisano to w załączniku do umowy

System musi zapewniać możliwość generowania zbiorczych rozliczeń dla firm/organizacji, które podpisały zbiorową umowę na korzystanie z systemu LRM. Wykonawca zapewni możliwość przekazywania raportów o działaniu systemu oraz informacji statystycznych o działaniu LRM i Użytkownikach Zamawiającemu na każdym etapie działania systemu. Przekazywane informacje będą umożliwiały tworzenie wielowymiarowych statystyk i nie będą zawierać danych osobowych identyfikujących dane z konkretnymi osobami. Dopuszcza się przekazywanie danych zawierających m.in.: dominujące źródła i cele ruchu, trasy przemieszczania się rowerów, sposoby płatności, obciążenie poszczególnych wypożyczalni. Informacje te służyć mogą jedynie do oceny zasad funkcjonowania systemu, optymalizacji działania systemu, badań i określania dalszych kierunków rozwoju systemu LRM.

Wymagania Zamawiającego dotyczące systemu informatycznego do obsługi systemu LRM

Urzędnicy w załączniku do umowy zapisali też, że Wykonawca będzie monitorował liczbę rowerów na poszczególnych stacjach rowerowych. W razie potrzeby Wykonawca przewiezie (relokuje) rowery ze stacji, na których nastąpiła akumulacja rowerów, na stacje, na których występuje deficyt rowerów (dotyczy 89 szt. stacji dotychczas funkcjonujących w systemie LRM, na których stopnie napełnienia nie mogą wynosić 0 sztuk rowerów lub więcej niż 10 sztuk rowerów). Problem w tym, że o stopniach napełnienia w dokumentacji przetargowej się nigdzie nie wspomina, wskazywaliśmy już, że zapełnienie 0 sztuk jest bez sensu (wystarczy, że ktoś odda rower i problem rozwiązany… tylko tym rowerem zaraz ktoś odjedzie) a co najważniejsze: za notorycznie pustą stację nie ma żadnej kary.

Kto wygra przetarg?

Nie wiemy. Pytanie czy miasto będzie stać na nowy system. W budżecie zapisano na to ok. 3 mln zł. Kto może wygrać? W przetargu nie koniecznie wygra najtańszy. Cena to tylko 60% punktacji. Kolejne 20% stanowi czas naprawy rowerów – najwięcej punktów za czas do 7 godzin, najmniej za więcej niż 11 godzin. Ostatnie 20% stanowi czas uruchomienia systemu – najwięcej punktów dostaną Ci, którzy zaoferują uruchomienie systemu w 4 tygodnie od podpisania umowy. Ogłoszenie o przetargu pojawiło się dzisiaj. Czas na składanie ofert jest do 1 lutego! Umowa ma obowiązywać przez dwa lata do 30 listopada 2022 roku.

Gdzie znajdą się nowe stacje?

Szczegółowe mapki dostępne tutaj.

  • Ul. Lipowa / ul. Skłodowskiej
  • Ul. Radziszewskiego / Plac Teatralny
  • Ul. Radziwiłłowska / ul. Niecała
  • Ul. Wieniawska 14 (Urząd Miasta)
  • Ul. Narutowicza / al. Piłsudskiego
  • Ul. Obrońców Pokoju / ul. Raabego
  • Ul. Zamojska / ul. Misjonarska
  • Ul. Dolna Panny Marii / ul. Górna
  • ul. Podzamcze / pl. Singera
  • Ul. Bazylianówka / al. Spółdzielczości Pracy
  • Ul. Choiny 87
  • Al. Andersa / ul. Walecznych
  • Ul. Związkowa / al. Spółdzielczości Pracy
  • Ul. Szeligowskiego
  • Al. Smorawińskiego / al. Spółdzielczości Pracy
  • Ul. Do Dysa / al. Spółdzielczości Pracy
  • Ul. Turystyczna (przy Leclercu)
  • Ul. Pancerniaków / Rondo Pelagii Majewskiej
  • Ul. Krańcowa / Rondo Kasprzaka
  • Ul. Vetterów / ul. Moritza
  • Ul. Kunickiego / Skwer Chrostowskiej (dworzec PKP)
  • Ul. Stadionowa (Arena Lublin)
  • Ul. Krochmalna / ul. Przeskok
  • Ul. Lotnicza / ul. Droga Męczenników Majdanka
  • Ul. Kunickiego / ul. Matejki
  • Ul. Diamentowa / ul. Zemborzycka
  • ul. Jana Pawła II (przystanek os. Górki 02)
  • Ul. Szmaragdowa 24
  • Ul. Granitowa (przystanek Poręba 01)
  • Ul. Biedronki 46
  • Ul. Bohaterów Monte Cassino / ul. Zana
  • Ul. Zana / ul. Brzeskiej
  • Ul. Filaretów (przystanek Fantastyczna 02)
  • Ul. Wolska / ul. Droga Męczenników Majdanka
  • Ul. Nałęczowska / al. Kraśnicka
  • Ul. Koncertowa / ul. Braci Wieniawskich
  • Ul. Koncertowa / al. Kompozytorów Polskich
  • Al. Unii Lubelskiej (sklep z kosiarkami)

Author: Porozumienie Rowerowe

Grupa nieformalna pod Towarzystwem Dla Natury i Człowieka działająca na rzecz infrastruktury rowerowej w Lublinie oraz szeroko pojętą edukację.