Lubelski Rower Miejski wróci? (wpis aktualizowany)

Urząd dziś ogłosił przetarg. Potencjalni wykonawcy mają tylko 10 dni na złożenie oferty. Czego się spodziewać po nowym systemie?

Nowe stare rowery

Urzędnicy planują wykorzystać elementy istniejącego systemu, w tym rowery. Nowa odsłona ma się składać z 700 rowerów (do tej pory było ich 891) z czego 12 to rowery dziecięce. Czy nowe rowery będą się różnić od dotychczasowych? Nie bardzo. Wiemy, że zostaną wykorzystane istniejące rowery, ale przejdą naprawdę gruntowy remont. Wystarczy, że powiemy, że z części zamiennych można by złożyć w całości kilkadziesiąt nowych rowerów a do tego kolejną setkę wybrakowanych. Do wymiany pójdzie m.in. 451 ram, 112 widelców, 141 przerzutek w piaście plus kolejne 292 kompletne tyle koła, 562 opony, 732 przednie koła. Pełna lista części zamiennych tutaj.

Wszystkie nowe rowery mają być siedmiobiegowe. Oznacza to zniknięcie z ulic Lublina cieszących się małą popularnością Nexusów 3. Specyfikację dla nowych rowerów współtworzył Andrzej Stanowski, który prowadzi w Lublinie serwis rowerowy i konstruuje własne rowery. Co w niej znajdziemy? Nowe rowery mają być wyposażone w oświetlenie z podtrzymaniem świecenia, opony z wkładką antyprzebiciową, sztyce z blokadą nieumożliwiającą ich wyciągnięcie, hamulce rolkowe, z tyłu dopuszczalne torpedo, dzwonek obrotowy, koszyk rowerowy (pojemności ok. 15l i nośności 5kg), nadajnik GPS i komputer sterujący wypożyczeniem, m.in. elektronicznym O-lockiem (blokada tylnego koła uniemożliwiająca jazdę). Komputer ma mieć własne źródło zasilania, być doładowywany przez panele słoneczne. Bez zasilania powinny działać 3 tygodnie. Co ciekawe urzędnicy dopuszczają zamianę łańcucha napędowego na… wał kardana.

Warszawskie Veturilo z wałem kardana
fot. Nextbike

Co ciekawe bez zmian będziemy w dalszym ciągu wypożyczać rowerki dziecięce – pozostaną z elektrozamkami. Z całą specyfikacją można się zapoznać tutaj.

Nowe stacje

Nowy system ma się składać z 127 stacji (do tej pory było ich 91). Poza 82 standardowymi stacjami na terenie Lublina i 5 na terenie Świdnika, 2 dziecięcymi w Lublinie, pojawi się 38 nowych pasywnych stacji w Lublinie (ich lokalizację podajemy na końcu artykułu). Cieszy, że pojawi się 8 nowych stacji w Centrum. Niestety równolegle znikną stacje sponsorskie pod Tarasami Zamkowymi, Plazą i Felicity. Koszty ich funkcjonowania pokrywały galerie. Bardzo możliwe, że galerie ponownie zdecydują się zapłacić za pojawienie się stacji. Niestety umowa nie przewiduje takiej możliwości… ale też jej nie zabrania;-)

Jak będą wyglądać nowe stacje pasywne? Wszystkie wyznaczono w miejscach, które mają utwardzoną powierzchnię o wymiarach 2x3m, co ma pozwolić zaparkować 5-7 rowerów. W 9 lokalizacjach są stojaki rowerowe (głównie na węzłach przesiadkowych). Tak naprawdę ich stworzenie będzie się wiązało z samym oznakowaniem. W takim miejscu rower zostawimy… na stopce i zamkniemy o-locka.

Tak mają wyglądać stacje pasywne

Co ze starymi stacjami? Na 20 z nich pozostaną terminale, które umożliwią wypożyczanie rowerów. Na pozostałych stacjach „totemy” zamienią się w punkty informacyjne z podświetlaną mapą. Niestety jest tu pewna niekonsekwencja, ponieważ urzędnicy pozwalają wykorzystać istniejące konstrukcje, jednak oczekują demontażu paneli słonecznych. Sensowniej byłoby je pozostawić, oczywiście o ile wykonawca zdecyduje się na wykorzystanie istniejących konstrukcji. Ze słupków parkingowych mają być wymontowane elektrozamki, które mają być zastąpione „elementami stabilizującymi rowery”. Nie bardzo rozumiemy, czy należy to rozumieć wprost (słupki zostają), czy może słupki zostaną zastąpione np. stojakami? Ze stacji ma też zniknąć monitoring.

Zmiany nie dotkną stacji dziecięcych, w których sposób wypożyczania ma zostać nie zmieniony.

Koniec z linkami i elektrozamkami

Największą nowością ma być przejście systemu do tzw. IV generacji. Rowery już nie będą musiały być wyposażone w elektrozamki, a ich pozostawienie będzie możliwe również w tzw. stacjach pasywnych (choć teoretycznie można by je zostawić gdziekolwiek jak ehulajnogi). Jak to zadziała? Z tyłu roweru będzie umieszczony komputer sterujący o-lockiem (blokadą tylnego koła). Rower będzie można wypożyczyć online (za pomocą aplikacji), ale także zbliżeniowo, np. kartą płatniczą (wystarczy ją wcześniej zarejestrować w systemie, teoretycznie może to być jakakolwiek karta zbliżeniowa). Mając na uwadze, że terminale będą działać tylko na 20 stacjach Lubelski Rower Miejski przejdzie niemal całkowicie na obsługę mobilną.

W związku z wdrożeniem systemu IV generacji pojawią się dwie nowe opcje:  parkowania i rezerwowania rowerów. Parkowanie powoduje zatrzymanie naliczania opłaty “Wypożyczenia” i wznowienie jej od stawki za czas 0 – 30 min po zakończeniu trybu parking. Rezerwacja jest zblokowaniem roweru stojącego w stacji przez użytkownika, który następnie użytkownik planuje wypożyczyć. Zaparkować rower będzie można do 60 minut, zarezerwować do 30 minut. Obie opcje będą dodatkowo płatne.

Tak może wyglądać blokada roweru w formie O-locka
fot. https://rowerowe.lodzkie.pl/

Rowerem także w zimie!

System ma być częściowo całoroczny – w okresie zimowym, czyli od 1 listopada do 1 kwietnia, będzie można skorzystać tylko z 210 rowerów dorosłych. Osobiście dziwi nas, że ponownie Lubelski Rower Miejski będzie opóźniony. W większości miast startuje „pełną parą” na początku marca. Także zmniejszenie systemu mogłoby być przewidziane na poniedziałek/wtorek po wszystkich świętych. Pozostaje liczyć, że sezon będzie wydłużany przez operatora bezwładem działania;-)

Koniec darmoczasu

Wszystkie te cuda nie będą jednak za darmo. Z nowego systemu nie skorzystamy już bezkosztowo. Będzie nastawiony przede wszystkim na stałych abonamentowych użytkowników. Najmniejszy ma oferować 25 godzin jazdy, największy 175 godzin. Ceny zestawiono w poniższej tabeli.

Abonament miesięcznyAbonament miesięczny z LubikąLiczba godzin miesięcznie
20zł10zł25 godzin
55zł27,5zł75 godzin
125zł62,5zł175 godzin

Poza abonamentem wciąż będzie można pożyczyć rower, jednak zapłacimy za to od 1 minuty. Naliczanie będzie minutowe. W umowie zapisano też, że pierwsze dwie minuty mamy na sprawdzenie roweru. Jeśli w tym czasie zwrócimy rower opłata nie będzie naliczona. Zniżki otrzymają posiadacze Lubelskiej Karty Mieszkańcy Lubika. Ile? Całkiem sporo, bo aż 50%.

OpłataOpłata z Lubiką
do 30 minut1zł0,5zł
31-60 minut1,5zł0,75zł
każda kolejna godzina1zł0,5zł
rower dziecięcy za każdą godzinę0,5zł0,25zł
parkowanie (płatne jednorazowo)1zł0,5zł
rezerwowanie (płatne jednorazowo)1zł0,5zł

Poza opłatami pojawią się też liczne kary.

  1. Jazda na jednym rowerze przez większą ilość osób niż dopuszcza regulamin – opłata 100 zł.
  2. Porzucenie roweru:
    • od 500 m do 10 km (od najbliższej stacji) – opłata 50 zł,
    • od 11 km do 25 km (od najbliższej stacji) – opłata 100 zł,
    • od 26 km do 50 km (od najbliższej stacji) – opłata 150 zł,
    • od 51 km do 100 km (od najbliższej stacji) – opłata 500 zł,
    • powyżej 100 km (od najbliższej stacji) – opłata 1000 zł.
  3. Opłata za kradzież, utratę lub zniszczenie roweru – opłata 2000 zł.
  4. Pozostawienie roweru bez zabezpieczenia – opłata 200 zł,
  5. Wykorzystanie roweru w sposób komercyjny (np. do świadczenia usługi kurierskiej, dostaw posiłków itp.) – opłata 1500 zł.

Osobiście fascynuje nas minimalna odległość porzucenia roweru od stacji, która skutkuje karą. Pół kilometra!

Całość wpływów z opłat i kar trafi na konto lubelskiego ratusza. Wykonawca, podobnie jak dotychczas, będzie mógł zarabiać na reklamach.

Utrzymanie, czyli dotychczasowa bolączka

Największym problemem roweru publicznego w Lublinie było jego utrzymanie. Urzędnicy pomyśleli o tym w nowej umowie. Rowery mają przechodzić kilka poziomów przeglądów: błyskawiczny (przy każdym kontakcie Wykonawcy z rowerem), miesięczny i roczny. Co zawierają przeglądy

1) Przegląd błyskawiczny obejmuje minimum kontrolę:
stanu ogumienia, ciśnienia w oponach, centry przedniego i tylnego koła, czystości roweru, stanu brandingu, sprawności oświetlenia, naciągu łańcucha, poprawności działania przerzutki oraz hamulców, powstania luzów w połączeniach śrubowych w rowerze.
2) Przegląd miesięczny obejmuje minimum:
kontrolę zużycia podzespołów roweru, regulację hamulców, regulację przerzutki, smarowanie linek przerzutki oraz hamulców, smarowanie łańcucha (w razie potrzeby),kontrolę połączeń śrubowych oraz ewentualna korekcja, kontrolę ciśnienia w ogumieniu, kontrolę sprawności działa oświetlenia.
3) Przegląd roczny obejmuje minimum:
kontrolę zużycia podzespołów roweru, regulację hamulców, regulację przerzutki, smarowanie linek przerzutki oraz hamulców, smarowanie łańcucha, kontrolę połączeń śrubowych oraz ewentualna korekcja, kontrolę ciśnienia w ogumieniu, kontrolę sprawności działa oświetlenia, regulacja luzów oraz smarowanie piast, smarowanie łożysk steru (ewentualna wymiana), smarowanie łożysk osi suportu (ewentualna wymiana), serwis hamulca rolkowego (mycie, smarowanie).

Brzmi dobrze. Zobaczymy jak to wyjdzie w praktyce… ponieważ urzędnicy ponownie postanowili zapisać w umowie, że system informatyczny nie może służyć naliczaniu kar. Naszym zdaniem to bardzo złe podejście. Tak zapisano to w załączniku do umowy

System musi zapewniać możliwość generowania zbiorczych rozliczeń dla firm/organizacji, które podpisały zbiorową umowę na korzystanie z systemu LRM. Wykonawca zapewni możliwość przekazywania raportów o działaniu systemu oraz informacji statystycznych o działaniu LRM i Użytkownikach Zamawiającemu na każdym etapie działania systemu. Przekazywane informacje będą umożliwiały tworzenie wielowymiarowych statystyk i nie będą zawierać danych osobowych identyfikujących dane z konkretnymi osobami. Dopuszcza się przekazywanie danych zawierających m.in.: dominujące źródła i cele ruchu, trasy przemieszczania się rowerów, sposoby płatności, obciążenie poszczególnych wypożyczalni. Informacje te służyć mogą jedynie do oceny zasad funkcjonowania systemu, optymalizacji działania systemu, badań i określania dalszych kierunków rozwoju systemu LRM.

Wymagania Zamawiającego dotyczące systemu informatycznego do obsługi systemu LRM

Urzędnicy w załączniku do umowy zapisali też, że Wykonawca będzie monitorował liczbę rowerów na poszczególnych stacjach rowerowych. W razie potrzeby Wykonawca przewiezie (relokuje) rowery ze stacji, na których nastąpiła akumulacja rowerów, na stacje, na których występuje deficyt rowerów (dotyczy 89 szt. stacji dotychczas funkcjonujących w systemie LRM, na których stopnie napełnienia nie mogą wynosić 0 sztuk rowerów lub więcej niż 10 sztuk rowerów). Problem w tym, że o stopniach napełnienia w dokumentacji przetargowej się nigdzie nie wspomina, wskazywaliśmy już, że zapełnienie 0 sztuk jest bez sensu (wystarczy, że ktoś odda rower i problem rozwiązany… tylko tym rowerem zaraz ktoś odjedzie) a co najważniejsze: za notorycznie pustą stację nie ma żadnej kary.

Kto wygra przetarg?

Nie wiemy. Pytanie czy miasto będzie stać na nowy system. W budżecie zapisano na to ok. 3 mln zł. Kto może wygrać? W przetargu nie koniecznie wygra najtańszy. Cena to tylko 60% punktacji. Kolejne 20% stanowi czas naprawy rowerów – najwięcej punktów za czas do 7 godzin, najmniej za więcej niż 11 godzin. Ostatnie 20% stanowi czas uruchomienia systemu – najwięcej punktów dostaną Ci, którzy zaoferują uruchomienie systemu w 4 tygodnie od podpisania umowy. Ogłoszenie o przetargu pojawiło się dzisiaj. Czas na składanie ofert jest do 1 lutego! Umowa ma obowiązywać przez dwa lata do 30 listopada 2022 roku.

Gdzie znajdą się nowe stacje?

Szczegółowe mapki dostępne tutaj.

  • Ul. Lipowa / ul. Skłodowskiej
  • Ul. Radziszewskiego / Plac Teatralny
  • Ul. Radziwiłłowska / ul. Niecała
  • Ul. Wieniawska 14 (Urząd Miasta)
  • Ul. Narutowicza / al. Piłsudskiego
  • Ul. Obrońców Pokoju / ul. Raabego
  • Ul. Zamojska / ul. Misjonarska
  • Ul. Dolna Panny Marii / ul. Górna
  • ul. Podzamcze / pl. Singera
  • Ul. Bazylianówka / al. Spółdzielczości Pracy
  • Ul. Choiny 87
  • Al. Andersa / ul. Walecznych
  • Ul. Związkowa / al. Spółdzielczości Pracy
  • Ul. Szeligowskiego
  • Al. Smorawińskiego / al. Spółdzielczości Pracy
  • Ul. Do Dysa / al. Spółdzielczości Pracy
  • Ul. Turystyczna (przy Leclercu)
  • Ul. Pancerniaków / Rondo Pelagii Majewskiej
  • Ul. Krańcowa / Rondo Kasprzaka
  • Ul. Vetterów / ul. Moritza
  • Ul. Kunickiego / Skwer Chrostowskiej (dworzec PKP)
  • Ul. Stadionowa (Arena Lublin)
  • Ul. Krochmalna / ul. Przeskok
  • Ul. Lotnicza / ul. Droga Męczenników Majdanka
  • Ul. Kunickiego / ul. Matejki
  • Ul. Diamentowa / ul. Zemborzycka
  • ul. Jana Pawła II (przystanek os. Górki 02)
  • Ul. Szmaragdowa 24
  • Ul. Granitowa (przystanek Poręba 01)
  • Ul. Biedronki 46
  • Ul. Bohaterów Monte Cassino / ul. Zana
  • Ul. Zana / ul. Brzeskiej
  • Ul. Filaretów (przystanek Fantastyczna 02)
  • Ul. Wolska / ul. Droga Męczenników Majdanka
  • Ul. Nałęczowska / al. Kraśnicka
  • Ul. Koncertowa / ul. Braci Wieniawskich
  • Ul. Koncertowa / al. Kompozytorów Polskich
  • Al. Unii Lubelskiej (sklep z kosiarkami)

Aktualizacja 9 lutego

Jutro otwarcie ofert w przetargu na Lubelski Rower Miejski. Wykonawcy mieli ponad 130 pytań! Poniżej najciekawsze pytania i zmiany w przetargu:

  • Dużo zgłoszeń dot. konieczności wydłużenia okresu na przygotowanie zamówienia, jednak urzędnicy żądają uruchomienia systemu 1 kwietnia.
  • Zmiana wymagań: relokacje mają się odbywać tylko między 22 a 6.
  • Zmiany technologii łączności ze stacjami z LTE na GPRS (w końcu nikt na terminalach filmów oglądać nie będzie;-).
  • Urzędnicy podnieśli kary za nieuruchomienie systemu w terminie z 10 tys. zł za dzień na 100 tys. zł za dzień.
  • Prośba o dopuszczenia pozostawiania rowerów także poza stacjami (jak to się odbywa w systemach 4G) za dodatkową opłatą. Urzędnicy nie wyrazili na to zgody
  • Zgłoszenie, że w systemie będzie średnio 6 rowerów na stację, a to za mało by system się bilansował (do tej pory było ich po 10). Urzędnicy stwierdzili, że jest OK.
  • Wcześniej urzędnicy odpowiedzieli nam, że nie będą wykorzystywać systemu informatycznego do nakładania kar, ale teraz chcą wiedzieć ile rowerów będzie w systemie (ciekawe po co skoro na tej podstawie nie będą nakładać kar;-).
  • Pojawiło się też pytanie o stacje podmiotów prywatnych – jak rozumiemy będą mogły się pojawić… choć w umowie nie ma o tym mowy -> czyli nowe stacje prywatne będą mogły się pojawić, ale bez dodatkowych rowerów? Nie wiemy, czas pokaże;-)

Aktualizacja 10 lutego

W przetargu nie zgłoszono żadnej oferty. Urząd na zadanie miał zarezerwowane 5,5 mln zł.


Aktualizacja 4 marca

Drugi przetarg na LRM. Co konkretnie się zmieniło?

  • Nie zmienił się czas na start systemu (od 4 do 6 tygodni), ale teraz Wykonawcy będą mogli wystartować z systemem, w którym TYLKO 512 rowerów będzie zmodernizowanych.
  • Pozostałe 188 będzie można zmodernizować w ciągu 30 dni od dnia uruchomienia systemu.
  • Dodatkowo wymiana przerzutki wewnętrznej będzie mogła być zrealizowana w ciągu 90 dni od startu systemu.

Kary:

  • za nieuruchomienie LRM w terminie 50 tys. zł / dziennie (poprzednio: początkowo 10 tys. zł/dzień, ostatecznie 10 tys. zł/dzień),
  • za nieterminową modernizację 188 rowerów 750 zł za dzień za rower,
  • za nieterminową wymianę przerzutki wewnętrznej: 1500 zł za dzień za rower.

Karkołomne. Przypomnijmy, że w przetargu potencjalni Wykonawcy wskazywali nie na brak mechaników czy czasu a… brak części na rynku. Proponowali wydłużenie czasu na modernizację do końca 2021 roku… I gdyby posłuchać ich pomysłów o uruchomieniu na raty, być może za parę dni jeździlibyśmy rowerkami;-) Nasz komentarz w formie obrazkowej poniżej.


Aktualizacja 19 marca

Zmiany, zmiany, zmiany!

  • Z przetargu na Lubelski Rower Miejski właśnie zniknęła konieczność wymiany 451 ram rowerowych. Może nie było by w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że żaden Wykonawca o to nie prosił:-) Zmiana ta pojawiła się w odpowiedzi na prośbę o ustanowienie takich samych zasad wypożyczenia i użytkowania rowerów dziecięcych, jak rowerów standardowych – m.in. tryb parkingu i rezerwacji.
  • W podobny sposób zniknęły zniżki dla posiadaczy Lubelskiej Karty Mieszkańca. O ile jesteśmy w stanie zrozumieć opóźnienie w integracji LKM, o którą wnioskowali potencjalni Wykonawcy, o tyle nie jesteśmy w stanie zrozumieć rezygnacji ze zniżek. Sami Wykonawcy wskazywali, że ze zniżkami za wypożyczenie i abonament sobie poradzą, ale pozostałe opłaty powinny być równe dla wszystkich użytkowników (opłata za rezerwację, parkowanie i opłata inicjalna). Choć w umowie zastrzeżono prawo do zmiany taryfy opłat.
  • Przerzucono obowiązek uzgodnienia lokalizacji stacji z Konserwatorem Zabytków – zamiast Wykonawcy zrobi to urząd. Gdyby zaczął to robić przy ogłoszeniu pierwszego przetargu to miałby już wszystko gotowe;-) Ciekawostka: z tego powodu stacje uzgadniane z konserwatorem zabytków, czyli stacje pasywne będą mogły się pojawić do 30 dni po starcie systemu.
  • Urząd zrezygnował także z obowiązku zatrudniania na umowę o pracę pracowników obsługujących LRM, z wyłączeniem obsługi administracyjnej.
  • Zwiększono też liczbę rowerów, która będzie mogła być zmodernizowana w 90 dni po otwarciu systemu – z 188 do 288 rowerów.

Obniżono też kary, m.in.:

  • za każdy dzień nieuruchomienia LRM – kara spadła z 50 do 35 tys. zł za dzień opóźnienia,
  • za każdy dzień opóźnienia w wymianie na nową tylną 7-biegową przerzutką – kara spadła z 1500 zł/dzień/rower do 300,
  • za brak przeglądu dużego (sezonowego)/małego (miesięcznego) z 1000/500zł na 500/100zł.

Maksymalna kwota kar nie może być większa niż 20% umowy (taki zapis był od początku).


Aktualizacja 25 marca

Poznaliśmy oferty w przetargu. Zgłosił się tylko NEXTBIKE POLSKA S.A.        W RESTRUKTURYZACJI. Oczekuje 7,5 mln zł. Miasto miało zarezerwowane 5,5 mln zł…

Author: Krzysztof Kowalik