Notatka ze spotkania zespołu opiniującego ds. standardów rowerowych w dniu 16.03.2016 roku dotyczącego społecznego audytu polityki rowerowej dla Lublina i zmian w dokumentach strategicznych UM Lublin.
-
Dla realizacji polityki rowerowej kluczowa jest współpraca strukturalna i funkcjonujący zespół opiniujący. Dobrym rozwiązaniem są spotkania częstsze w mniejszym gronie ze stroną społeczną, których ustalenia są przekazywane dalej, niezależnie od spotkać w dużym gronie z przedstawicielami UM Lublin.
-
Realizacja strategii rowerowej wymaga nakładów finansowych, ważne jest jednoznaczne określenie kwoty pieniędzy na rok budżetowy na ten cel, nawet jeżeli nie będzie ona duża.
-
Powstanie Rady Rowerowej jako elementu dokumentu „Polityka Rowerowa”. Rada w założeniu ma skupiać osoby decyzyjne i ukierunkowywać działania związane z ruchem rowerowym. Na razie prezentowanie mogą być wyniki analiz np. Lubelskiego Roweru Miejskiego, bezpieczeństwa ruchu rowerowego, założenia do działań tj. polityka parkingowa, badania ruchu, na dużym poziomie ogólności z dalszą szczegółową analizą z zainteresowanymi jednostkami i osobami. Np. prezentacja problemowych i niebezpiecznych miejsc, określenie kosztów i planu działania. Rada powinna zbierać się 2 razy do roku, wiosną (marzec/kwiecień) oraz jesienią (wrzesień/październik) po obchodach Europejskiego Tygodnia Mobilności. Na Radzie wiosennej 2016 mógłby zostać zaprezentowany m.in. społeczny raport rowerowy.
-
Wzorem innych miasta należy dążyć do zlecania badań ruchu rowerowego na zewnątrz, np. do organizacji pozarządowych.
-
Uzgodniono jednogłośnie, że dokument „Koncepcja Rozwoju Komunikacji Rowerowej” z 2011 roku może zostać uchylony. Duża część zapisów w dokumencie jest nieaktualna (plany budowy dróg), zrealizowana (uruchomienie systemu LRM), zdublowana w innych zapisach (wytyczne parkingowe) lub na zbyt dużym poziomie ogólności. Uwagi PR: po uchyleniu zapisu o 2% środków przeznaczanych na sieć rowerową niezbędne jest jednoznaczne określenie zasad finansowania działań w kolejnych latach; doprecyzowanie i większy nadzór nad wskaźnikami parkingowymi wydawanymi w WZ przez WBiA oraz zapisywanych w mpzp przez WP.
-
Dokument „Polityka Rowerowa Miasta Lublin” – aktualizacja po ustaleniu i poprawieniu Instrumentów Organizacyjnych (Rada, koordynator) oraz ewentualnym poprawieniu innych zapisów.
-
Porozumienie Rowerowe w ciągu miesiąca od spotkania wyśle uwagi do poprawek w dokumencie Polityki Rowerowej, z nawiązaniem do Strategii tras rowerowych oraz Planu Mobilności.
-
Uwaga ogólna – osiedlowe uliczki powinny być budowane tylko z asfaltu jako tzw. niewidzialna infrastruktura rowerowa, a nie z kostki fazowanej.
O samym raporcie pisaliśmy tutaj.
Author: Porozumienie Rowerowe
Grupa nieformalna pod Towarzystwem Dla Natury i Człowieka działająca na rzecz infrastruktury rowerowej w Lublinie oraz szeroko pojętą edukację.