Edukacja Rowerowa
Prowadzimy zajęcia teoretyczne już od 5 lat. Przeszkoliliśmy już blisko 14 tysięcy osób z czego połowa to zajęcia teoretyczne. Nasze zajęcia mają szeroką gamę merytoryczną:
- tematyka stricte rowerowa, komunikacja
- tematyka zrównoważonego transportu
- tematyka ekologiczna
Szkolimy też różne grupy wiekowe:
- dzieci z podstawówki
- młodzież z gimnazjum
- młodzież ze szkół średnich
Tematyka:
- normy prawne, w sposób dostosowany do wieku, znaki drogowe
- typy infrastruktury rowerowej
- ciekawostki rowerowe (typy rowerów, ubiór, )
- sygnalizowanie manewrów
- wyposażenie rowerzysty i roweru
- co to jest zrównoważony transport
- transport intermodalny – zarówno miejski jak i podmiejski
- rower publiczny
- rower jako środek komunikacji
- zachowania ekologiczne
- korzyści płynących z promocji ruchu rowerowego
- zagadnienia dotyczące bezpiecznego poruszania się rowerem po mieście
Forma:
Prezentacja multimedialna połączona z dyskusją, zakończona konkursem z nagrodami rzeczowymi.
Czas:
Niezależnie od poziomu zajęcia trwają 2 razy po 45 min czyli dwie godziny lekcyjne.
Liczba uczestników:
Jednorazowo w szkoleniu mogą wziąć udział 20 – 40 osób m/w jedna do dwóch klas.
Cel szkolenia:
Celami głównymi szkolenia są podniesienie wiedzy uczestników w zakresie danej tematyki oraz zmiana zachowań czy to komunikacyjnych czy ekologicznych. Celami pobocznymi ale również ważnymi jest pokazanie problemów oraz możliwości ich rozwiązania w celu ochrony środowiska, zmniejszenia kosztów podróży czy też poprawa świadomości.
Prowadzimy warsztaty praktyczne z doskonalenia nauki jazdy na rowerze już od 3 lat. Przeszkoliliśmy już blisko 14 tysięcy osób z czego połowa to zajęcia praktyczne. Szkolimy różne grupy wiekowe:
- dzieci z podstawówki
- młodzież z gimnazjum
- młodzież ze szkół średnich
Tematyka:
- bezpieczne parkowanie roweru
- wykorzystanie stacji roweru publicznego
- jazda po ulicach bez wydzielonej infrastruktury rowerowej.
- ćwiczenie niebezpiecznych manewrów rowerowych
- nauka jazdy w grupie
- pokazanie zachowania kierowców i na co trzeba zwracać uwagę
- sygnalizowanie manewrów w praktyce
- sprawdzenie sprawności rowerów do jazdy
- grupa w ramach przejazdu pozna różne rodzaje infrastruktury tj. drogi rowerowe, pasy rowerowe, ulice z kontraruchem rowerowym i rondo rowerowe (wybrane szkoły)
- przed rozpoczęciem ćwiczeń uczestnicy/ki sprawdzają stan techniczny roweru, w asyście prowadzącego zajęcia (m.in. komplet narzędzi rowerowych).
Forma:
Uliczny przejazd rowerowy wraz uczestnikami.
Czas:
Niezależnie od poziomu zajęcia trwają 3 razy po 45 min czyli trzy godziny lekcyjne.
Liczba uczestników:
Jednorazowo w szkoleniu mogą wziąć udział 10 – 15 osób m/w jedna grupa z klasy. Wyjazd w teren wiąże się z posiadanie własnych rowerów oraz karty rowerowej. W wyjeździe uczestniczył opiekun uczestników oraz jeden do dwóch prowadzących na grupę (zależnie od osób w grupie).
Cel szkolenia:
Celem zajęć jest doskonalenie umiejętności uczniów/uczennic w zakresie bezpiecznego poruszania się rowerem po mieście, poznanie w praktyce przepisów prawa, ćwiczenie koordynacji ruchu oraz panowania nad rowerem a także zasady bezpiecznego parkowania roweru na stojakach typu U. Uczestnicy poznają infrastrukturę oraz zdobywają wiedzę jak się na niej poruszać i zachowywać.
Prowadzimy zajęcia teoretyczne (od 5 lat), praktyczne (od 3 lat) oraz warsztaty (od 3 lat). Przeszkoliliśmy już blisko 14 tysięcy osób. Mamy bogate doświadczenia zarówno w Lublinie jak i w innych miastach. Uczestniczyliśmy w wyjazdach studyjnych oraz w wizytach edukacyjnych zagranicą.
Od poprzedniego roku prowadzimy zajęcia edukacyjne dla przedszkolaków we współpracy z Miasteczkiem Ruchu Drogowego.
Zajęcia składają się z dwóch modułów. Pierwszy moduł teoretyczny a drugi praktyczny
WYKŁADY TEORETYCZNE
Tematyka:
- znaki drogowe
- infrastruktura rowerowa
- ciekawostki rowerowe (typy rowerów, ubiór, inne)
- sygnalizowanie manewrów
- wyposażenie rowerzysty i roweru
- co to jest zrównoważony transport
- transport intermodalny – zarówno miejski jak i podmiejski
- rower publiczny
- rower jako środek komunikacji
- zachowania ekologiczne
- korzyści płynących z promocji ruchu rowerowego
- zagadnienia dotyczące bezpiecznego poruszania się rowerem po mieście
Forma:
Prezentacja multimedialna połączona z zabawą.
Czas:
Zajęcia trwają 45 min.
Cel szkolenia:
Celami głównym jest podniesienie wiedzy i umiejętności poprzez prezentacje poprawnych zachowań oraz zabawę.
ROWEROWE ZAJĘCIA PRAKTYCZNE
Tematyka:
- sygnalizowanie manewrów w praktyce
- sprawdzenie sprawności rowerów do jazdy
- ćwiczenia manewrów
- nauka jazdy w grupie
- grupa w ramach przejazdu pozna różne rodzaje infrastruktury tj. drogi rowerowe, pasy rowerowe, ulice z kontraruchem rowerowym i rondo rowerowe (wybrane szkoły)
- przed rozpoczęciem ćwiczeń uczestnicy/ki sprawdzają stan techniczny roweru, w asyście prowadzącego zajęcia (m.in. komplet narzędzi rowerowych).
Forma:
Przejazd w formie zabawy oraz pokazywania po Miasteczku Ruchu Drogowego.
Czas:
Zajęcia trwają 2 razy 45 min.
Cel szkolenia:
Celem zajęć jest doskonalenie umiejętności dzieci w zakresie bezpiecznego poruszania się rowerem po mieście, poznanie w praktyce przepisów prawa, ćwiczenie koordynacji ruchu oraz panowania nad rowerem a także zasady bezpiecznego parkowania roweru na stojakach typu U. Uczestnicy poznają infrastrukturę oraz zdobywają wiedzę jak się na niej poruszać i zachowywać.
Liczba uczestników – łącznie dwa moduły:
Jednorazowo w szkoleniu mogą wziąć udział 20-40 osób. W zajęciach uczestniczy opiekun uczestników oraz jeden prowadzących na grupę.
Prowadzimy zajęcia teoretyczne (od 5 lat), praktyczne (od 3 lat) oraz warsztaty (od 3 lat). Przeszkoliliśmy już blisko 14 tysięcy osób. Mamy bogate doświadczenia zarówno w Lublinie jak i w innych miastach. Uczestniczyliśmy w wyjazdach studyjnych oraz w wizytach edukacyjnych zagranicą.
Nasze zajęcia mają szeroką gamę merytoryczną:
- tematyka stricte rowerowa, komunikacja
- tematyka zrównoważonego transportu
- tematyka ekologiczna
Szkolimy też różne grupy wiekowe:
- dzieci z podstawówki
- młodzież z gimnazjum
- młodzież ze szkół średnich
- dorośli
Szkolenie dla nauczycieli Wychowania Komunikacyjnego mające na celu podniesienie wiedzy i umiejętności w zakresie nowopowstałej infrastruktury rowerowej jak również elementów praktycznych.
Szkolenie składa się z dwóch osobnych działów. Wykładów teoretycznych oraz warsztatów praktycznych.
W Listopadzie 2014 odbyły się pierwsze takie szkolenie w Lublinie we współpracy z WORD:
WYKŁADY TEORETYCZNE
Tematyka:
- normy prawne, znaki drogowe
- typy infrastruktury rowerowej
- ciekawostki rowerowe (typy rowerów, ubiór, inne)
- sygnalizowanie manewrów
- wyposażenie rowerzysty i roweru
- co to jest zrównoważony transport
- transport intermodalny – zarówno miejski jak i podmiejski
- rower publiczny
- rower jako środek komunikacji
- zachowania ekologiczne
- korzyści płynących z promocji ruchu rowerowego
- zagadnienia dotyczące bezpiecznego poruszania się rowerem po mieście
Forma:
Prezentacja multimedialna połączona z dyskusją.
Czas:
Zajęcia trwają 90 min czyli dwie godziny lekcyjne.
Liczba uczestników:
Jednorazowo w szkoleniu mogą wziąć udział ok. 20 osób.
Cel szkolenia:
Celami głównymi szkolenia są podniesienie wiedzy uczestników w zakresie danej tematyki często zmiana zachowań czy to komunikacyjnych czy ekologicznych.
Celami pobocznymi ale również ważnymi jest pokazanie problemów oraz możliwości ich rozwiązania w celu ochrony środowiska, zmniejszenia kosztów podróży czy też poprawa świadomości jako wiedza do przekazania uczniom.
Pokazanie form edukacyjnych oraz możliwości z tym związanych.
WARSZTATY BEZPIECZNEJ JAZDY ROWEREM PO MIEŚCIE, DLA OSÓB DOROSŁYCH
Tematyka:
- Nauka bezpiecznego zachowania się na drodze w czasie jazdy rowerem, zwiększenie pewności ruchów.
- Poznanie przepisów ruchu drogowego ze szczególnym uwzględnieniem tych dotyczących rowerzystów oraz obowiązkowego wyposażenia roweru.
- Poznanie infrastruktury rowerowej występującej w Lublinie tj. drogi i ciągi pieszo-rowerowe, pasy rowerowe, ulice z kontra ruchem rowerowym, rondo i inne, wraz z ich wadami i zaletami.
- Ćwiczenie jazdy ulicach nie posiadających infrastruktury rowerowej, z wyłączeniem ulic wielopasmowych dużym udziale ruchu ciężkiego i wysokich prędkościach pojazdów. Zasady zachowania się na skrzyżowaniach, warunki dopuszczające jazdę rowerem po chodniku oraz wykorzystanie skrótów dla omijania szczególnie trudnych miejsc.
- Poznanie zasad bezpiecznego parkowania i przechowywania roweru.
Forma:
Uliczny przejazd rowerowy wraz uczestnikami.
Czas:
Niezależnie od poziomu zajęcia trwają 120 min.
Liczba uczestników:
Jednorazowo w szkoleniu mogą wziąć udział 10 – 15 osób m/w jedna grupa z klasy. Wyjazd w teren wiąże się z posiadanie własnych rowerów. Rower musi być sprawny technicznie. W wyjeździe uczestniczy jeden do dwóch prowadzących (zależnie od grupy).
Cel szkolenia:
Zajęcia kierowane są przede wszystkim do osób, które jadąc rowerem niepewnie czują się w normalnym ruchu ulicznym, mają wątpliwości związane z interpretacją przepisów ruchu drogowego w konkretnych sytuacjach, a także poruszają się rowerem po chodnikach. Obserwacje pokazują, że liczba rowerzystów/ek w naszym mieście wyraźnie rośnie z każdym rokiem, zwłaszcza od momentu uruchomienia Lubelskiego Roweru Miejskiego.
Prowadzimy warsztaty praktyczne z doskonalenia nauki jazdy na rowerze już od 3 lat. Przeszkoliliśmy już blisko 14 tysięcy osób z czego połowa to zajęcia praktyczne.
Szkolimy różne grupy wiekowe:
- dzieci z podstawówki
- młodzież z gimnazjum
- młodzież ze szkół średnich
Tematyka:
- Nauka bezpiecznego zachowania się na drodze w czasie jazdy rowerem, zwiększenie pewności ruchów.
- Poznanie przepisów ruchu drogowego ze szczególnym uwzględnieniem tych dotyczących rowerzystów oraz obowiązkowego wyposażenia roweru.
- Poznanie infrastruktury rowerowej występującej w Lublinie tj. drogi i ciągi pieszo-rowerowe, pasy rowerowe, ulice z kontra ruchem rowerowym, rondo i inne, wraz z ich wadami i zaletami.
- Ćwiczenie jazdy ulicach nie posiadających infrastruktury rowerowej, z wyłączeniem ulic wielopasmowych dużym udziale ruchu ciężkiego i wysokich prędkościach pojazdów. Zasady zachowania się na skrzyżowaniach, warunki dopuszczające jazdę rowerem po chodniku oraz wykorzystanie skrótów dla omijania szczególnie trudnych miejsc.
- Poznanie zasad bezpiecznego parkowania i przechowywania roweru.
Forma:
Uliczny przejazd rowerowy wraz uczestnikami.
Czas:
Niezależnie od poziomu zajęcia trwają 120 min.
Liczba uczestników:
Jednorazowo w szkoleniu mogą wziąć udział 10 – 15 osób m/w jedna grupa z klasy. Wyjazd w teren wiąże się z posiadanie własnych rowerów. Rower musi być sprawny technicznie. W wyjeździe uczestniczy jeden do dwóch prowadzących (zależnie od grupy).
Cel szkolenia:
Zajęcia kierowane są przede wszystkim do osób, które jadąc rowerem niepewnie czują się w normalnym ruchu ulicznym, mają wątpliwości związane z interpretacją przepisów ruchu drogowego w konkretnych sytuacjach, a także poruszają się rowerem po chodnikach. Obserwacje pokazują, że liczba rowerzystów/ek w naszym mieście wyraźnie rośnie z każdym rokiem, zwłaszcza od momentu uruchomienia Lubelskiego Roweru Miejskiego.
Analizy
Badania natężenia ruchu rowerowego są prowadzone systematycznie w Lublinie oraz Świdniku.
Obecnie w Lublinie pomiary ruchu rowerowego były przeprowadzane 2 razy a w Świdniku 4 razy, przez nasze organizacje.
Uczestniczyliśmy też w pomiarach ruchu pieszego w Lublinie.
Raporty oraz dane elektroniczne: mirl.info.pl/s/pomiary_ruchu
Tematyka:
- pomiar punktowy lub kierunkowy ruchu rowerowego
- możliwe grupowanie danych
- płeć
- typ roweru (miejski, publiczny)
- infrastruktura (jezdnia, chodnik, droga rowerowa)
- opracowanie danych w formie elektronicznej jak i papierowej
- stworzenie diagramów nasycenia oraz kierunków poruszania się rowerzystów
- analiza szczytów ruchu (poranny, popołudniowy) w ruchu komunikacyjnym
- analiza ruchu turystycznego i rekreacyjnego
Forma:
Pierwszym etapem jest analiza siatki miasta pod względem występowania infrastruktury rowerowej i wybrania dogodnych punktów pomiarowych z uwzględnieniem typu ruchu rowerowego, następnie określane są przedziały godzinowe takich pomiarów.
Uliczny pomiar w punktach ze wcześniejszych ustaleń.
Stworzenie elektronicznego prostego raportu oraz wersji papierowej raportu szczegółowego.
Czas opracowania:
Czas zależnie od wielkości miasta i późniejszej analizy ilości punktów.
Wstępna analiza ok 1 tyg. – miesiąca. Pomiary przy małej ilości punktów 1-3 dniowe. przy większej 1 dzień na punkt. Opracowanie analizy do 1 miesiąca.
Cel opracowania:
Cele pomiarów ruchu rowerowego są różne zależnie od typu.
Do celów komunikacyjnych możemy zaliczyć wiedzę o potokach rowerzystów i wiadomość gdzie budować lub rozbudowywać infrastrukturę rowerową. Taką wiedzą może być też zrobienie korytarza dla rowerzystów na ulicach z uspokojonym ruchem, równoległych do tras szybkiego ruchu lub z dużym natężeniem.
Jako Porozumienie Rowerowe wraz z Świdnik Miasto Dla Rowerów konsultowaliśmy, zgłaszaliśmy uwagi oraz braliśmy udział w tworzeniu różnych koncepcji czy to dla Lublina, Świdnika, Lubartowa jak i innych miast.
Jesteśmy też członkami ogólnopolskiej sieci Miasta Dla Rowerów, która wspomaga nas swoją wiedzą w tym zakresie.
Dane w formie elektronicznej: koncepcja w Świdniku
Tematyka:
- analiza sieci miejskiej infrastruktury rowerowej oraz sieci szlaków rowerowych
- inwentaryzacja tras rowerowych w terenie
- analiza punktów mogących generować ruch rowerowy (np. zakłady pracy, handel, szkoły)
- zrobienie pomiarów ruchu rowerowego w celu sprawdzenia natężenia oraz kierunków i punktów docelowych
- analiza wąskich gardeł w sieci oraz jej spójności
- opracowanie siatki infrastrukturalnej istniejącej infrastruktury
- rozbudowanie siatki o nową infrastrukturę na podstawie zebranych danych
- uzgodnienie z zarządcami dróg wypracowanej koncepcji oraz możliwości
- stworzenie wizualizacji wybranych miejsc w celu zobrazowania danego rozwiązania
- przeprowadzenie konsultacji społecznych w celu poznania opinii mieszkańców oraz ich uwag do utworzonej siatki jak również poznanie ich celów podróży
- opracowanie dokumentu strategicznego rozwoju infrastruktury
Zawartość dokumentu:
- analiza zdarzeń z udziałem rowerzystów
- analiza uwarunkowań przestrzennych (rzeki, wzgórza, przeszkody terenowe)
- analiza sztucznych blokad do rozwoju (kolej, trasy szybkiego ruchu)
- studium uwarunkowań i kierunku zagospodarowanie przestrzennego
- miejscowe plany zagospodarowania
- sposoby prowadzenia ruchu rowerowego w mieście
- podział ze względu na hierarchizacja tras rowerowych:
- trasy główne
- trasy zbiorcze
- uspokojenie ruchu
- podział ze względu na rodzaj infrastruktury:
- ulica
- rodzaj infrastruktury
- przekroje poprzeczne
- etapowanie inwestycji
- szacunkowe koszty
- prowadzenie konsultacji społecznych
- analiza preferencji komunikacyjnych
Forma:
Opracowanie ma kilka etapów, od zbierania istniejących informacji, analiza tych danych, zrobienie pomiarów ruchy lub wykorzystanie istniejących danych z takowych, stworzenie siatki istniejącej infrastruktury oraz rozbudowa jej o nową, przeprowadzenie konsultacji społecznych.
Czas opracowania:
Czas zależnie to od 3 miesiąca do 5 miesięcy zależnie od wielkości miasta, zgromadzonych danych oraz konsultacji.
Cel opracowania:
Celem głównym takiego opracowania jest inwentaryzacja istniejącej infrastruktury rowerowej oraz stworzenie dokumentu który by kategoryzował infrastrukturę rowerową pod względem:
- głównych korytarzy i dodatkowych
- czasy wykonalności co najpierw co potem
- możliwości niskokosztowych usprawnień
- siatki docelowej infrastruktury rowerowej
Opracowania
Prowadzę serwis informacyjno – edukacyjny do 2013 roku. Podczas jego tworzenia i rozwoju powstało kila narzędzi obrazujących różne dane rowerowe w mieście Lublinie i Świdniku, w formie interaktywnej.
Zbiór: mirl.info.pl/publications/
Tematyka:
- mapa infrastruktury rowerowej z dodatkami
- mapa pomiarów ruchu rowerowego i pieszego + wykresy
- mapa wypadków drogowych pieszych, rowerzystów oraz zbiorcza
- mapa statystyk roweru publicznego:
- oś czasu
- więźba ruchu
- mamy ciepła i zbiorcze
- narzędzia analizy przestawiania oraz dostawiania stacji
- szczegółowe statystyki w formie różnorakich wykresów (np. analiza napełnienia)
- mapa ciepła usytuowania stojaków rowerowych
- mama zasięgu infrastruktury rowerowej (drogi rowerowe, stojaki, stacje LRM, itp)
- mapa wieku infrastruktury rowerowej
Forma:
Opracowanie danych w formie wydzielonego, nakładki do już istniejącego lub podstrony z pełnymi danymi.
Wyświetlanie zależnie do wymagań komputery, strony mobilne, aplikacje.
Czas opracowania:
Czas zależnie od wielkości danych i potrzeby analizy czy też przekonwertowania (np. z formy papierowej do elektronicznej).
od 1 miesiąca do 3 miesięcy.
Cel opracowania:
Celem głównym jest prezentacja w przystępnej formie graficznej i obrazowej dla przeciętnego odbiorcy. Suche dane w formie wykresów nie zawsze sprzyjają odbiorowi.
Celem pobocznym może być prezentacja danych z już stworzonych opracowań lub zobrazowanie do celów konsultacji.
Zbiór: lublinrowerem.pl/publikacje/
Zbiór: lublinrowerem.pl/edukacja/materialy-edukacyjne/
Tematyka:
- Papierowa mapa infrastruktury rowerowej
- Poradnik Aktywnego Rowerzysty
- Filmiki Edukacyjne
- OIKOS – czasopismo ekologiczne
- Przewodnik Miejskiego Rowerzysty
- Ulotki edukacyjno – informacyjne
- rózne raporty – opracowania
Forma:
Opracowanie w formie elektronicznej lub/i papierowej.
Czas opracowania:
Wydruk materiałów gotowych do 1 miesiąca, aktualizacja / korekta istniejących do 2 miesięcy, a opracowanie i wydruk nowych do 3-5 miesięcy.
Cel opracowania:
Celem głównym jest poszerzenie wiedzy poprzez edukacje oraz informację wybranej grupy odbiorców.