Prasówka: Kongres Ruchu Rowerowego w Lublinie: Świat stawia na rowery [Kurier Lubelski]

W Lublinie debatują pasjonaci rowerów z całej Europy. Do wtorku trwa II Kongres Ruchu Rowerowego. Wykłady odbywają się w Centrum Kultury przy ul. Peowiaków. 
– W Lyonie system wypożyczalni rowerów został wprowadzony przed wyborami, żeby zadowolić ekologów. Olbrzymim zaskoczeniem było to, że ludzie z tego korzystają – mówił w poniedziałek w Centrum Kultury Olivier Schneider z Francuskiej Federacji Cyklistów. I dodał: Kluczem do sukcesu jest, aby ta komunikacja była darmowa lub za pół darmo. 
Kongres Ruchu Rowerowego w Lublinie: Świat stawia na rowery (© sxc.hu)
W Lublinie system 40 wypożyczalni miejskich rowerów ma wystartować od sierpnia. Lublinianie będą mieli do dyspozycji 400 jednośladów. Nie da się tego porównać z Paryżem, gdzie punkty wypożyczania rowerów są co 300 metrów, a do dyspozycji mieszkańców i turystów jest 25 tysięcy rowerów. Lublin może za to spojrzeć na przykład Białegostoku, gdzie system miejskich rowerów działa od blisko miesiąca. Obsługuje go firma Nextbike, ta sama, która wygrała przetarg u nas. 
– W Białymstoku jest 300 rowerów, a odnotowujemy dziennie aż 3 tysiące wypożyczeń. To jest niesamowity frekwencyjny sukces – podkreślał w poniedziałek Tomasz Wojtkiewicz, przedstawiciel firmy Nextbike. Dodał, że kluczem do sukcesu okazało się w tym przypadku powiązanie systemy wypożyczania rowerów z miejską komunikacją. – Tak jak w innych miastach w Białymstoku pierwsze 20 minut jazdy naszym rowerem jest bezpłatne. To miasto zdecydowało, że kolejne 10 minut gratis dostaje osoba, która ma okresowy bilet na miejską komunikację . System się sprawdził – relacjonował Wojtkiewicz. 
– Jesteśmy oczywiście otwarci na współpracę w zakresie włączenia użytkowników Karty Biletu Elektronicznego w System Roweru Miejskiego. Takie rozwiązanie z pewnością wpisywałoby się w założenia zrównoważonego transportu miejskiego- zapewnia Justyna Góźdź, rzeczniczka ZTM w Lublinie. 
Uczestnicy konferencji mówili też, co jest konieczne, aby system miejskich wypożyczalni rowerów okazał się sukcesem: sieć punktów musi być wystarczająco gęsta, a jednocześnie dostosowana do skali miasta i równomiernie rozłożona. Po drugie, istotne jest tworzenie dodatkowych parkingów dla rowerów, sieci ścieżek rowerowych oraz punktów naprawy jednośladów. 
Źródło:
Kurier Lubelski
Małgorzata Szlachetka

Author: Porozumienie Rowerowe

Grupa nieformalna pod Towarzystwem Dla Natury i Człowieka działająca na rzecz infrastruktury rowerowej w Lublinie oraz szeroko pojętą edukację.