Prasówka: W Lublinie rowerami pojedziemy pod prąd. Kontraruch rowerowy będzie m.in. na Lubartowskiej [Kurier Lubelski]http://d.polskatimes.pl/k/r/1/cc/f1/53bc1a6709fc1_p.jpg?1404853053

19 ulic znalazło się na mapie dróg, gdzie ma być wprowadzony kontraruch dla rowerów. Ratusz właśnie podał listę ulic, na których można się spodziewać w najbliższym czasie takiego rozwiązania. – To ułatwi rowerzystom przemieszczanie się po mieście, skróci im trasę przejazdu – podkreślała Beata Stepaniuk, radna PO. To właśnie w odpowiedzi na jej interpelację magistrat podał, gdzie planuje wprowadzić kontraruch.

Ul. Kozia to jedyna droga w centrum Lublina z kontraruchem. Znaki umożliwiające przejazd rowerzystom pojawiły się w czerwcu. (© Małgorzata Genca)

– Zasada jest bardzo prosta. Na jednokierunkowych ulicach rowerzyści będą mogli jeździć pod prąd – tłumaczył Karol Kieliszek z biura prasowego ratusza. Na liście znalazły się m.in. ul. Lubartowska, Furmańska, Kowalska. – Obecnie, aby zgodnie z przepisami przejechać rowerem z pl. Zamkowego pod ratusz, cykliści muszą wjechać na al. Tysiąclecia i Solidarności a następnie pojechać Wodopojną i Świętoduską. Wprowadzenie kontraruchu na ul. Kowalskiej pozwoli znacząco skrócić tę drogę oraz uniknąć przejazdu przez bardzo ruchliwe, tranzytowe arterie, czyli al. Solidarności i Tysiąclecia – mówił Aleksander Wiącek z lubelskiego Porozumienia Rowerowego. Rowerzyści mogliby też, podobnie jak trolejbusy, przejechać na wprost przez skrzyżowanie ul. Lubartowskiej z al. Tysiąclecia, gdy jadą od strony rogatki lubartowskiej. 
Obecnie kontraruch jest umożliwiony w centrum tylko na ul. Koziej. – W ramach przebudowy ul. Narutowicza planowane są podobne zmiany organizacji ruchu na ul. Konopnickiej i Orlej. Tam kontraruch mógłby zacząć obowiązywać od jesieni – dodał Wiącek. Ratusz wyliczył, że koszt wprowadzenia kontraruchu na 19 ulicach sięgnąłby 250 tys. zł. – W niektórych przypadkach wymagałoby to prac inwestycyjnych, np. na Kowalskiej korekty wjazdu z ul. Lubartowskiej. Nie ma tych środków w tegorocznym budżecie. Dlatego kontraruch zostałby wprowadzony dopiero w kolejnych latach – wyjaśniał Kieliszek. 
Kontraruch dla rowerów wprowadziły na ulicach m.in. Poznań, Wrocław, Warszawa. – Najaktywniej w tej sprawie działa Gdańsk. Jest tam 127 ulic z kontraruchem. I wbrew obawom wyrażanym szczególnie przez kierowców samochodów, to bardzo bezpieczne rozwiązanie. W Gdańsku w ciągu pięciu lat doszło tylko do jednego wypadku z udziałem rowerzysty na ulicy, na której obowiązuje kontraruch dla cyklistów – uzupełniał Wiącek. 
Gdzie kontraruch Ogrodowa, Raabego, Akademicka, Konopnicka, Orla, Chopina, Zuchów, Legionowa, Głowackiego, Weteranów, Rymwida, Wallenroda, Wajdeloty, Furmańska, Cyrulicza, Lubartowska, Kowalska, Hiacyntowa, Trześniowska. 
Źródło:
Kurier Lubelski
Artur Jurkowski

Author: Porozumienie Rowerowe

Grupa nieformalna pod Towarzystwem Dla Natury i Człowieka działająca na rzecz infrastruktury rowerowej w Lublinie oraz szeroko pojętą edukację.