Zmiany w przetargu na SZR

Pod koniec ubiegłego roku ogłoszono przetarg na rozszerzenie Systemu Zarządzania Ruchem i Komunikacją w Lublinie (dziękujemy za podesłanie informacji!). Do 69 skrzyżowań objętych systemem dołączyć ma kolejnych 45. Na części z nich odbywa się ruch rowerowy, jednak w przetargu nie uwzględniono ani obecnych potrzeb rowerzystów ani planowanych inwestycji rowerowych! Wyjątek stanowiły dwa skrzyżowania na ulicy Zemborzyckiej, gdzie przewidziano wykonanie przejazdów rowerowych, o które zabiegamy od dłuższego czasu.

Dla części nieuwzględnionych skrzyżowań posiadamy gotową wizję rozwiązań, którą do Budżetu Obywatelskiego. W związku z powyższym wystosowaliśmy wniosek o zmiany.

Nieprzemyślane inwestycje

Do czego prowadzi nieprzemyślana przebudowa skrzyżowań idealnie pokazuje skrzyżowanie ul. Bohaterów Monte Cassino z al. Kraśnicką. Podczas przebudowy nie pomyślano o potrzebach rowerzystów. Dokumentacja na przebudowę została zamówiona w 2009 roku – na rok przed wdrożeniem Standardów Rowerowych. Przebudowa została zakończona pod koniec 2013 roku. Po kilkunastu miesiącach od przebudowy skrzyżowania, w 2015 roku wzdłuż al. Kraśnickich powstały drogi dla rowerów. Przez brak przebudowy tego skrzyżowania obecnie nie ma możliwości zjazdu i wjazdu na nie od strony północno-wschodniej. W najbliższym czasie planowana jest przebudowa pozostałej części Armii Krajowej, już budowane jest przedłużenie Bohaterów Monte Cassino. Prawdopodobne jest, że 10 lat po zaprojektowaniu skrzyżowania bez przejazdów rowerowych będzie ono otoczone z każdej strony ścieżkami rowerowymi. Z tego powodu przebudowę skrzyżowań trzeba projektować na 20 lat do przodu. Dziś urzędnicy mają o tyle ułatwione zadanie, że powstała Strategia Rozwoju Dróg Rowerowych.

Wniosek o zmiany

Chcąc uniknąć powtórki skrzyżowania bez przejazdów rowerowych zawnioskowaliśmy o wprowadzenie zmian na 9 skrzyżowaniach:

  1. Spółdzielczości Pracy / Smorawińskiego – umożliwić ruch rowerowy w szczególności w relacji wzdłuż Spółdzielczości Pracy po stronie zachodniej
  2. Głęboka / Wileńska – umożliwić ruch rowerowy w szczególności po południowej stronie, wzdłuż ul. Głębokiej oraz przejazd przez Głęboką po stronie wschodniej
  3. Zana / Wileńska / Bohaterów Monte Cassino– umożliwić ruch rowerowypo przejazdach rowerowych wokół całego ronda z racji planowanej przebudowy Bohaterów Monte Cassino
  4. Nadbystrzycka / Zana– umożliwić ruch rowerowy  we wszystkich relacjach, ponieważ połączy to drogę serwisową z drogą dla rowerów i umożliwi wjazd na nią z jezdni
  5. al. Jana Pawła II / Granitowa– dodać brakujące przejazdy rowerowe co usprawni pokonanie tego skrzyżowania w każdej relacji
  6. obok przejścia dla pieszych przez al. Jana Pawła II na wysokości os. Górki dodać przejazd dla rowerów co pozwoli na połączenie drogi rowerowej z osiedlem oraz osiedli podwóch stronach drogi
  7. Głęboka / Filaretów / Sowińskiego – umożliwić ruch rowerowy we wszystkich relacjach co wiąże się to z planowaną przebudową ulicy Sowińskiego oraz Głębokiej
  8. Witosa / Doświadczalna– umożliwić ruch rowerowy między istniejącymi drogami rowerowymi oraz dojazd do Uniwersytetu Przyrodniczego, w miarę możliwość jako wydzielony przejazd po stronie wschodniej
  9. Spółdzielczości Pracy / Do Dysa– umożliwić ruch rowerowy we wszystkich relacjach, ponieważ rowerzyści jeżdżą po drodze serwisowej po stronie wschodniej oraz by umożliwić dojazd w kierunku ul. Dożynkowej

W lutym ukazała się odpowiedź na naszą prośbę. W przetargu uwzględniono nasze uwagi w odniesieniu do punktów 1-6. Co więcej Zarząd Dróg i Mostów wskazał, że w tych lokalizacjach należy wykonać przejazdy przez wszystkie wloty! Jest to bardzo dobre rozwiązanie. 

Unieważnienie postępowania

Dzisiaj przetarg został unieważniony. Startował tylko 1 wykonawca. Odpadł z powodu błędów formalnych. Liczymy, że postępowania będzie powtórzone. Jest to szansa na wprowadzenie zmiany na jeszcze jednym skrzyżowaniu Nadbystrzycka / Jana Pawła II / Krochmalana , gdzie należałoby przewidzieć przejazd rowerowy po wschodniej stronie, co ułatwi dojazd z południowej strony trasy wzdłuż Bystrzycy.

Author: Porozumienie Rowerowe

Grupa nieformalna pod Towarzystwem Dla Natury i Człowieka działająca na rzecz infrastruktury rowerowej w Lublinie oraz szeroko pojętą edukację.