Wizyta studyjna w Krakowie na XX – lecia sieci organizacji „Miasta Dla Rowerów”

W dniach 18-19 listopada ekipa Porozumienia Rowerowego brała udział w obchodach XX-leciu organizacji „Miasta Dla Rowerów”. W Krakowie byli obecni aktywiści rowerowi z kilkunastu miast w Polsce.

Wizytę rozpoczęliśmy od udziału w konferencja „Krakowska polityka rowerowa w praktyce”. Pierwszą prezentację wygłosił Marcin Wójcik, oficer rowerowy Krakowa. Z prezentacją można się zapoznać tutaj do czego serdecznie zachęcamy. Szczególne wrażenie zrobiło na nas narzędzie, jakie jest wykorzystywane przez krakowskiego oficera – CartoDB. Następnie o Referendum rowerowym w Krakowie i jego następstwach opowiadał Marcin Hyła (Miasta Dla Rowerów) a zaraz po nim Rafał Terkalski (Kraków Miastem Rowerów) prezentował Raport nt. krakowskiej polityki rowerowej. O systemie dopłat dla pracowników dojeżdżających do pracy rowerem mówił Ireneusz Łuczak (EC Engineering). Konkluzją było, że system taki ma same plusy – koszty dopłat za dojazd rowerem są mniejsze niż wykupu miejsc parkingowych, rowerzyści rzadziej chorują a dojazd rowerem do pracy sprawia, że nie potrzebują porannej kawy. Liczymy, że w Lublinie to Urząd Miasta zainspiruje innych do działania wdrażając pilotażowo taki program.

Bardzo inspirującą prezentację przedstawił Dariusz Niewitała ( Wydział Gospodarki Komunalnej – Urząd Miasta Kraków), który opowiadał o projekcie edukacji rowerowej STARS. Największe wrażenie zrobiły na nas wyniki ankiet prowadzonych w szkołach w ramach projektu, nt. Obecnego i wymarzonego sposobu docierania do szkoły. W Krakowie obecnie większość uczniów szkół podstawowych dojeżdża z rodzicami a wolałoby rowerem. W liceach natomiast większość dojeżdża autobsem i widoczna jest grupa osób, które chciałby dojeżdżać własnym autem. Jak się okazuje przeprowadzenie ankiety było banalne, ponieważ nauczyciele pytali uczniów a Ci odpowiadali przez podniesienie reki. Liczmy, że we współprac z asystentem prezydenta i Kuratorium Oświaty niedługo uda się taką ankietę przeprowadzić w Lublinie. Kolejna prezentacja Jacka Ziebura ( Neuteno) dotyczyła Koncepcji budowy sieci turystycznych tras rowerowych w Województwie Małopolskim. Zapowiada się obiecująco a prelegent już nas zapraszał na trasę VeloDunajec z Gubałówki do Nowego Targu. Następnie wyniki Kompleksowe Badanie Ruchu w Krakowie z 2014 rok przedstawił Andrzej Szarata (Zakład Systemów Komunikacyjnych Politechniki Krakowskiej). Wyniki badań były bardzo pouczające, poza podziałem zadań przewozowych w różnych środkach transportu (po polsku: ile osób czym jeździ), mogliśmy zobaczyć w jakich relacjach i celach podróżują mieszkańcy. Niestety Lublin nigdy nie przeprowadził takich badań. Na koniec występował Olivier Schneider (Francuska Federacja Rowerzystów), który mówił o tym, dlaczego we Francji wprowadza się zieloną strzałkę dla rowerzystów – zawsze i w każdym kierunku. Tematem jego prezentacji były Nowoczesne wyzwania francuskich metropolii – rower a jakość powietrza.

Pod koniec dnia odbyło seminarium dotyczące ostatnich nowelizacji przepisów dotyczących rowerzystów.

Drugi dzień rozpoczął się od objazdu krakowskiej infrastruktury rowerowej. Pojechaliśmy z Podgórza na Nową Hutę. Pod kątem jakości dróg dla rowerów Lublin nie ma się czego wstydzić… Spowodowane jest to tym, że Kraków zaczął swoją sieć tras rowerowych budować dużo wcześniej. Niestety ilość ułatwień dla rowerzystów w Centrum Krakowa sprawia, że Lublin ma jeszcze wiele do nadrobienia. Szczególnie rzuca się w oczy duża ilość ruchu rowerowego pod prąd czy liczne stojaki (w większości zajęte). Efekty widać gołym okiem – ilość rowerzystów na ulicach Krakowa w deszczowy listopadowy poranek jest dużo większa niż w Lublinie. Kraków do tej pory dorobił się też dwóch ważnych ułatwień rowerowych – kładki Bernatki nad Wisłą oraz estakady rowerowo-tramwajowej.

W Nowohuckim Centrum Kultury odbyło się Seminarium nt. badań ruchu rowerowego. Najciekawsza była prezentacja Ł. Kowalski (Instytut Geografii UJ), M. Wójcik, Jacek Ziebura dotycząca przeprowadzonych badań ankietowych ruchu rowerowego. Zafascynowało nas to, że w trakcie ankiety każdy mógł zaznaczyć pokonywana przez siebie trasę w efekcie czego powstała mapa zarówno w formie pojedynczych linii jak i kartodiagramów (linii sumujących poszczególne linie) dla poszczególnych tras. Zachęcamy, żeby zapoznać się z wynikami, szczególnie mapą na http://ankietarowerowa.pl/ . Będziemy się starali by podobne badania przeprowadzić w Lublinie.

 

Pod koniec pobytu odbyła się debata nt. przyszłości polityki rowerowej w Polsce. Zapraszamy do obejrzenia materiału wideo z tego wydarzenia.

 

Poniżej kilka zdjęć z objazdu infrastruktury. Więcej zdjęć z wydarzeń można obejrzeć tu i tu.

Tunel pod dworcem PKP z bezpośrednim dojazdem na perony:

WP_20151119_002

Estakada rowerowo-tramwajowa:

WP_20151119_027

Stojaki parkingowe:

WP_20151119_030

 

Author: Porozumienie Rowerowe

Grupa nieformalna pod Towarzystwem Dla Natury i Człowieka działająca na rzecz infrastruktury rowerowej w Lublinie oraz szeroko pojętą edukację.